Go to aakp.no
A PROGRAM IN

Arrangement

NYHETER

Fra utfordring til ressurs: Slik kan kunnskap om mangfoldsledelse gi maritim sektor et fortrinn

Hvordan kan norsk maritim industri bli bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer – og samtidig tiltrekke og beholde globale topptalent? Det er spørsmålet som står i sentrum når GCE Blue Maritime Cluster, NCE Blue Legasea, NTNU, MARKOM og Seema inviterer til seminaret «Cultural Intelligence as a Competitive Edge» i Ålesund den 4. september.

Blue Legasea
Forside MARKOM.jpg
Den vanligste misforståelsen rundt mangfoldsledelse er at det handler om veldedighet eller snillisme. Mangfold er en virksomhets naturlige tilstand, og dersom den er opptatt av prestasjon, attraktivitet og retensjon, så krever det at den leder mangfoldet blant ansatte
— Manav R. Kumar og Jakob S. Løvstad


Hvorfor denne tematikken er viktig

Den globale konteksten endrer seg raskt – med maktforskyvninger, geopolitisk uro og et stadig mer krevende arbeidsmarked. For maritim sektor betyr dette at evnen til å bygge inkluderende og fremtidsrettede organisasjoner blir avgjørende.
Seminaret tar opp hvordan norsk forretningskultur påvirker prestasjon og inkludering, og hvordan vi kan utvikle en kultur der mangfold ikke bare tolereres, men skaper konkurransefortrinn. Det handler om å gjøre kulturell intelligens og mangfoldsledelse til strategiske verktøy for innovasjon og vekst.

NTNU har gjennom MARKOM-programmet fått midler til å sette denne tematikken på agendaen, og se hvordan den kan tas inn i utdanning – både for unge studenter og for ansatte og ledere i næringslivet. Kunnskapsutvikling innen mangfoldsledelse vil bli stadig viktigere i årene fremover, og utdanningsmiljøene kan spille en sentral rolle i å bygge denne kompetansen. Dette seminaret skal forhåpentligvis ikke kun være en «one-off», men starten på en langsiktig satsing som følges opp videre.

Hva er gevinsten av å investere i mangfoldsledelse?

Som Amrit Bhullar - en av seminarets foredragsholdere, uttrykker det:

Verdien jeg ser er at vi samler ulike perspektiver for å se på det samme problemet og løse det sammen, mer effektivt – og løsningen har ofte høyere kvalitet fordi vi utfordrer ideene fra flere vinkler.
1019_VARD_portrett_tonemolnes_2023_DSC_2653 copy.jpg
Amrit Bhullar, SVP i VARD.



Vi liker å tenke på Norge som et inkluderende og åpent samfunn – og dermed også at vi har inkluderende arbeidsplasser. Men er det virkelig slik? Og hva betyr det for vår evne til å tiltrekke oss arbeidskraft og konkurrere om de beste hodene internasjonalt?

Når vi spurte en av foredragsholderene – Mohammad Hosseini, om de største barrierene for inkludering i maritime utdannings- og forskningsmiljøer, svarte han:

En stor barriere er at vi ofte tenker for snevert/strengt om kompetanse og bakgrunn. Språk, kulturforskjeller og manglende nettverk kan gjøre det vanskelig for nye stemmer å slippe til. Vi kaller det: Norwegian Cake, som er vanskelig å nå for folk fra annen kultur/bakgrunn. Det handler mye om å skape arenaer hvor ulik erfaring blir verdsatt som en styrke (Sharing the cake).

Foredragsholdere med forskningsbasert innsikt og praktisk erfaring

I løpet av seminaret den 04.09. vil deltakerne møte:
Mohammad Hosseini og Viktoriia Koilo fra NTNU – internasjonale akademikere med erfaring fra norsk akademia og næringsliv.
Amrit Bhullar fra VARD – deler innsikt fra industrien og kommer med eksempler på hvordan kulturelt mangfold har styrket innovasjon eller samarbeid i VARD.
Manav Rihel Kumar og Jakob Sverre Løvstad fra Seema – ledende eksperter på mangfoldsledelse, som blant annet har vært med å utvikle verdens første ledelsesstandard for mangfold (NS11201) og nå leder arbeidet med en internasjonal ISO-standard.

Vi håper deltakerne sitter igjen med økt forståelse og motivasjon for å ta aktive grep i dag for å være bedre rustet til å møte fremtidens konkurranse om talent og arbeidskraft. Vi håper også deltakerne sitter igjen med en bredere definisjon av mangfold, og at det ikke handler om noen enkeltgrupper, men oss alle — Manav R. Kumar og Jakob S. Løvstad

markom.jpg
Jakob S. Løvstad og Manav R. Kumar fra Seema.


Mangfold som konkurransekraft: Bli med og form fremtidens maritime arbeidsliv

Seminaret Cultural Intelligence as a Competitive Edge er en unik mulighet til å utforske hvordan mangfold og kulturell intelligens kan bli en reell konkurransefordel i maritim sektor.
Gjennom forskningsbasert innsikt, praktiske eksempler og dialog mellom akademia og næringsliv, får deltakerne verktøy og perspektiver som kan bidra til å forme fremtidens inkluderende og innovative arbeidsplasser.
Vi håper å se deg der – og sammen skape en mer mangfoldig og konkurransedyktig maritim fremtid.

Registration to Leveraging cultural intelligence and diversity management for attracting and retaining global top talent

Registration to Leveraging cultural intelligence and diversity management for attracting and retaining global top talent

Påmelding


Privacy Policy: 

Yes, I have read the terms in AAKP AS's privacy policy (personvernerklæring) and accept that my personal information will be processed accordingly. 

This site is protected by ReCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply

Fullt hus igjen: Fiskarkveld bidrar til et fellesskap

Fiskarkveld har blitt en tradisjon mange ser frem til – og i år ble det nok en gang en kveld der fellesskapet blant fiskerne sto i sentrum. Tirsdag 2. september samlet fiskere, lærlinger og rederiansatte seg på Atlanterhavsparken i Ålesund til en kveld med faglige innlegg, gode samtaler og sosialt samvær.

Blue Legasea
4Y2A0664-Forbedret-NR.jpg

Faglig program med blikk fremover 

Kvelden ble åpnet av Odd Kristian Dahle fra Fiskebåt Vest, før Joakim Hoff tok deltakerne med inn i Atlanterhavsparkens univers og minnet om hvor unikt det er å arrangere samlingen i slike omgivelser. 

4Y2A0440-Forbedret-NR.jpg
Ole Christian Skogen, kjøkkensjef på Atlanterhavsparken. Her med "Fiskeskinn-snacks".


Deretter fulgte et bredt spekter av innlegg: 

  • Eivind Hestvik Brækkan fra Norges Sjømatråd delte ferske markedsutsikter for 2025. 
  • Silje Mortensen fra Sør-Norges Fiskarlag presenterte nettverket YoungFish, som gir unge i sjømatnæringen en viktig møteplass. 
  • Sponsorpitchene fra Bud og Hustad Forsikring AS og Bunker Oil viste hvordan næringen selv bidrar til trygghet og fremdrift. 
  • Silje Bjørke fra NCE Blue Legasea, ÅKP, knyttet trådene sammen med innlegget I samme båt – med møteplasser som drivkraft. 
4Y2A0548-Forbedret-NR.jpg
Silje Bjørke, Prosjektutvikler fra NCE Blue Legasea.

— En uformell arena for alle.

Det faglige innholdet la grunnlaget for det mange deltakere fremhevet som kveldens viktigste verdi: møtet mellom folk. 

"Fiskarkveld bidrar til et fellesskap. Man reiser hit med ansatte, treffer tidligere lærlinger og kollegaer. Det er en uformell arena, der alle på tvers av «hierarkiet» møtes. Vi er i samme båt – og alle synes det er kjekt å være her", sier Markus Bauer og Stine Kamilla Mathisen. 


4Y2A0643-Forbedret-NR.jpg

Frid Breivik Bjørnsen og Maria Eike Hustoft understreker det samme: 


"Folk har ventet hele året på når neste Fiskarkveld skulle være. Det er en flott mulighet til å møtes på tvers av båter og rederi – og vi ser stor verdi av å være her". 

Mange trakk også frem selve rammen rundt arrangementet. Atlanterhavsparken skaper en helt spesiell atmosfære: — Man er tett på omgivelsene, og det gjør hele opplegget ekstra spesielt, som en deltaker uttrykte det. 


4Y2A0787-2-Forbedret-NR.jpg
Fornøyd gjeng på Fiskarkveld 2025.

Mat, musikk og latter 

Etter den faglige delen ble det servert lokal sjømat, før stemningen ble løftet videre av underholdningen. Stand-up komiker André Ulvseter fikk stadig salen til å bryte ut i latter og det lokale bandet Dyb&Dyb skapte god stemning med glimt i øyet og musikk inspirert av fiskermiljøet. 

Viktig møteplass for næringen 

Gjennom kvelden ble det tydelig hvor stor betydning arrangementet har for de som deltar. Noen hadde reist langt for å være med, som er et tydelig tegn på at Fiskarkveld betyr mye for klyngen på Sunnmøre. 

Arrangører 

Fiskarkveld 2025 er arrangert i samarbeid mellom: 

Fiskebåt Vest, Norges Sildesalgslag, Surofi, Marint kompetansesenter, Sparebanken Møre, Sør-Norges Fiskarlag, NCE Blue Legasea og Atlanterhavsparken. 

Bilder fra Fiskarkveld: https://flic.kr/s/aHBqjCsWXR 

Fotograf: Anne Marthe Berge

Nyhet! Marin Onboarding: Fra hav til marked – og alt imellom

Den 01. oktober skal NCE Blue Legasea for første gang arrangere Marin Onboarding. Et helt nytt tilbud for alle som ønsker å få en bedre innsikt i den marine og biomarine verdikjeden.

Blue Legasea
MARIN ONBOARDING _1_.png

Hvem er det for

Den marine næringen består av mange ledd, men hvordan henger de sammen og hvordan skapes det verdi? Dette er spørsmålene som legger utgangspunktet for det nye tilbudet til NCE Blue Legasea. 
Introkurset skal fungere som en innledning til næringen for de som er helt nye, enten det er lærlinger, nyutdannede eller noen som har byttet bransje. I tillegg vil Marin Onboarding være en anledning for de som allerede har vært lenge i én del av verdikjeden, til å få en mer helhetlig innsikt. 


53922976013_ddec613f6b_o.jpg
Silje Bjørke, Prosjektleder fra NCE Blue Legasea.
—Dette er en mulighet til å heve kompetansen, forstå bransjen bedre og samtidig knytte nye kontakter. Et kinderegg av et tilbud som vi tror og håper mange vil benytte seg av, sier Silje Bjørke. 



Basert på søsterklynges suksess 

Marin Onboarding tar inspirasjon fra søsterklyngen GCE Blue Maritime, som med stor suksess har gjennomført Maritime Onboarding gjentatte ganger de siste årene. Her har over fire hundre deltakere fått innblikk i den maritime verdikjeden, og erfaringene viser at kursene både gir bedre forståelse, tettere samspill og nye samarbeid på tvers av fagområder.


—Siden oppstarten har Maritime Onboarding samlet over 450 deltakere fra hele den maritime klyngen, et klart tegn på suksess. Gjennom innsikt fra ulike klyngebedrifter får deltakerne en unik totalforståelse av hele den maritime verdikjeden, samtidig som de bygger nettverk og relasjoner på tvers. Det gir forståelse, stolthet og drivkraft som løfter hele klyngen, sier Juuni Vatne fra GCE.

53218289832_1802df4c07_o.jpg


En dag fylt med kunnskapsdeling 

Deltakerne på dagen vil høre fra en rekke faglig sterke representanter fra alle deler av verdikjeden. 
Blant annet kommer Mats Grimstad fra Nordnesgruppen AS for å snakke om fiskeri i praksis. Bjørnar André Vik (Optimar), Kyrre Dale (Surofi) og Margareth Kjerstad C Food Norway) er også blant innlederne for dagen. 

Programmet spenner bredt, med temaer som:

• Den marine bransjen og klyngehistorien
• Fiskeriene i praksis – ulike perspektiver
• Fangst og teknologi: redskap, bærekraft og fremtidens muligheter
• Moderne utstyrsteknologi i fabrikker om bord
• Veier for hele fisken – optimal råvareutnyttelse
• Kvalitet, dokumentasjon og analyser fra et ingrediensperspektiv
• Ut i markedet – utfordringer, trender, innovasjon og fremtidsutsikter

SE FULT PROGRAM HER

—Målet er å gi deltakerne en enda bedre helhetlig forståelse av næringen, samtidig som vi legger til rette for nettverksbygging og erfaringsutveksling, sier Silje Bjørke, prosjektleder for dagen.


Meld deg på her: 

Påmelding til Marin Onboarding 1. oktober 2025

Påmelding til Marin Onboarding, 1. oktober 2025

Påmelding


Privacy Policy: 

Yes, I have read the terms in AAKP AS's privacy policy (personvernerklæring) and accept that my personal information will be processed accordingly. 

This site is protected by ReCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply